Strona główna
Marketing
Tutaj jesteś
Marketing wytyczne WCAG dla stron internetowych

Jakie są wytyczne WCAG dla stron internetowych?

Data publikacji 26 listopada, 2024


Czy wiesz, co oznacza skrót WCAG i dlaczego może okazać się ważny dla serwisu internetowego? Jeśli nie, zapoznaj się z poniższym wpisem. Z artykułu dowiesz się również, na ile Twoja strona internetowa spełnia zasady WCAG, których istnieje całkiem sporo.

Co to jest WCAG?

WCAG, czyli Web Content Accessibility Guidelines, oznacza wytyczne dotyczące dostępności treści internetowych. Wytyczne te wskazują, jak projektować strony internetowe i aplikacje, by były przyjazne w użytkowaniu przez osoby z różnymi niepełnosprawnościami – wzrokowymi, słuchowymi, motorycznymi, a także intelektualnymi czy poznawczymi.
Jeśli serwis online bądź aplikacja pozostają zgodne z wytycznymi WCAG, określa się je mianem dostępnych cyfrowo.

Zastosowanie wytycznych WCAG w praktyce to obowiązek podmiotów sektora publicznego. Wymóg ten wynika z Ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z dnia 4 kwietnia 2019 roku.

Zasady WCAG

Zasady dostępności treści internetowych opierają się na czterech głównych kryteriach: postrzegalności, funkcjonalności, zrozumiałości i solidności (nazywanej w przepisach unijnych i polskich także kompatybilnością). WCAG wymaga uwzględnienia rozmaitych potrzeb użytkowników, na przykład osób niewidomych, powiększających treści czy dostosowujących kolorystykę, by uprościć sobie odbiór.

Wytyczne WCAG obejmują konkretne wymagania nazywane kryteriami sukcesu, należą do nich:

Zasada 1 – postrzegalność

Jej celem jest dostępność wszystkich treści na stronie bądź w aplikacji dla użytkowników za pośrednictwem różnych zmysłów. Jak zadbać o wdrożenie tej zasady?

  • Dodaj alternatywne opisy do grafik i zdjęć przydatne dla osób niewidomych.

  • Zastosuj transkrypcje audio i audiodeskrypcje do materiałów wideo.

  • Zadbaj o dokładną widoczność tekstu na tle.

  • Użyj logicznej struktury nagłówków i wypunktowań.

  • Dostosuj treści do różnych rozdzielczości ekranów.

Zasada 2 – funkcjonalność

Według tej zasady użytkownicy powinni móc sprawnie korzystać z treści bez względu na rodzaj nawigacji. Osiąga się to m.in. poprzez:

  • gwarancję całkowitej obsługi strony za pomocą klawiatury,

  • unikanie migających elementów,

  • stworzenie zrozumiałych nagłówków, linków i etykiet,

  • możliwość wstrzymania ruchomych elementów,

  • widoczne oznaczanie elementów aktywnych i unikanie skomplikowanych gestów na dotykowych ekranach.

wytyczne WCAG

Zasada 3 – zrozumiałość

Wytyczna ta dąży do tego, by interfejs i treści były łatwe do zrozumienia dla użytkowników. Obejmuje m.in.:

  • treści napisane prostym językiem, niezawierające skomplikowanej terminologii,

  • gwarancję jednolitego wyglądu i działań na wszystkich podstronach,

  • zrozumiałe komunikaty o błędach z sugestiami ich poprawek,

  • wyjaśnienie skrótów oraz określenie języka treści w kodzie witryny.

Zasada 4 – solidność (kompatybilność)

Wytyczna ta wymaga, aby treści i funkcje działały poprawnie na różnych platformach i w rozmaitych programach użytkowników, w tym na przeglądarkach oraz czytnikach ekranowych dla osób niewidomych. Obejmuje ona:

  • stosowanie poprawnego kodu HTML zgodnego ze standardami,

  • informowanie użytkowników technologii asystujących o zmianach w stanie strony oraz komunikatach.

Dzięki wdrożeniu przedstawionych powyżej zasad treści cyfrowe stają się dostępne dla szerokiego grona użytkowników – umiejętności osób i używane przez nich urządzenia nie mają znaczenia. Jeśli chcesz zadbać o WCAG w swoim serwisie, możesz zapoznać się z ofertą agencji IBIF.PL projektującej strony internetowe w Lublinie i nie tylko: https://www.ibif.pl/oferta/strony-internetowe. Eksperci zadbają o to, by Twój serwis stał się dostępny dla jak największego grona osób.

Artykuł sponsorowany

Redakcja iwrit.pl

Na blogu iwrit.pl dzielę się swoimi spostrzeżeniami, analizami i inspiracjami, które mogą pomóc czytelnikom lepiej zrozumieć dynamicznie zmieniający się świat i wykorzystać te zmiany na swoją korzyść. Zapraszam do lektury i odkrywania razem ze mną nowych, fascynujących tematów!

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Jesteś zainteresowany reklamą?